Horeca Inside: Iris Wischmann van Luzt Gastrobar & 100 Watt Brewery

Horeca uitdagingen, waar we niet bij stil staan...Horeca battles voor de ondernemers, werknemers én gasten...
Horeca voorspellingen door Eindhovense ondernemers...
Horeca medewerkers aan het woord...
Horeca gasten aan het woord...

Wat houdt de ondernemer bezig en veelal wakker? Wat zijn de daily struggles, maar ook de succesgevoelens en verhalen...
In gesprek met horeca onderneemster Iris Wischmann van o.a. Stadsbrouwerij 100 Watt en Gastrobar Luzt in Eindhoven die een bijzonder signaal kreeg van de Eindhovense Lichtstad...

Recent geëlektrocuteerd en toch zitten haar lokken prachtig en oogt alles tiptop. Iris stond daags voor de opening van Luzt 2.0 onder de douche en daar ging letterlijk en figuurlijk het licht uit. Geëlektrocuteerd in eigen huis, je gelooft het toch niet. Had zoonlief Daniel onder de douche gestaan dan was het een hard en zwaar rouw proces geworden, nu was het Iris zelf en heeft het haar een realitycheck opgeleverd; niks is vanzelfsprekend! Morgen is alles anders, alles kan...

Niet dat ze dat na de coronacrisis nog niet vaak genoeg beseft had, integendeel en mede daarom besloot zij met manlief Youri Doreleijers er weer eens een stap bovenop te zetten.

Gastrobar Luzt opende midden in de crisis haar deuren en liep vanaf dag 1 gesmeerd. Het dak eraf, zo druk ooit. Het terras bomvol (binnen de richtlijnen) en in de weekenden geen tafeltje meer te verkrijgen aan de prachtige bar of in de luxe seats inside. Een interieur met een wauwfactor XXL en een beleving waar menig zaak jaloers op is. Lachend personeel. (En yes ook na de crisis want iedereen kon blijven)

Dat personeel stond dagen en nachten lang de homecooking boxen te verpakken...

Meestal lachend, soms ook mokkend of zelfs met tranen in de ogen. Doos na doos, dagenlang. De dagen werden weken, maanden... Enfin we kennen de periode. Niet te lang over lullen de horeca is weer open! Maar of het er leuker op geworden is...


Is het er leuker op geworden?

Volgens Iris wel! Veel meer uitdagingen, dat dan weer wel. Minder geduld, minder handen, minder snelheid, meer beperkingen. Uitdagingen waar wij als gasten geen weet van hebben. Een paprika kost in de winkel inmiddels ook alweer €1,65 en dan ligt hij nog niet bij ons in de keuken, door de gestegen benzine en personeelskosten maakt het halen en brengen van een stomme paprika onbetaalbaar. En dan is hij nog niet gewassen, gesneden en in een gerecht verwerkt. Gas, elektriciteit, personeelskosten, abonnementen, producten en personeel; ALLES is duurder!


Wij berekenen bij onze zaken nog niet door wat we zouden moeten, we krijgen het niet over ons hart en willen perse gasten behouden en toegankelijk blijven.

Wij (horeca ondernemers) krijgen regelmatig te horen dat we de prijzen omhoog knallen om de crisis te compenseren, waarvoor men vindt dat de gast niet op hoeft te draaien. For once and for all; dat is NIET de waarheid! De waarheid is dat ALLES duurder geworden is, denk aan de paprika. Wij berekenen bij onze zaken nog niet door wat we zouden moeten, we krijgen het niet over ons hart en willen perse gasten behouden en toegankelijk blijven. Verstandig? Niet perse financieel verantwoordelijk, maar ons vertrouwen in de toekomst, ons personeel en de zaken is groot, dus zolang we het kunnen rekken doen we het. Om die reden pakken wij ook volledig uit op beleving. Alleen zo kunnen wij er zelf voor zorgen dat gasten komen en terugkeren. Dat is de toekomst, gasten behouden. Niet even prijzen knallen, cashen, wegloop van gasten en vervolgens de deuren moeten sluiten... Daar gelooft Iris niet in.

Online is gaan leven, meer dan ooit!

En hier ziet Iris volop kansen liggen. Mijn achtergrond ligt in zowel interieurarchitectuur (goud is haar favoriete kleur zoals je vast is opgevallen), maar ook in marketing. Ik heb 5 jaar mijn eigen marketingstudio gehad waar ik vooral voor andere ondernemers hun visuele identiteit neerzette; van logo en huisstijl tot website en online marketing.


Online onzichtbaar zijn kan dus echt niet meer anno 2022.


Online onzichtbaar zijn kan dus ook echt niet meer anno 2022. Dáár liggen de kansen, vinden mensen je, moet je zijn en wezen. Juist ook de online beleving en interactie op persoonlijk vlak zorgt ervoor dat je van gasten, ambassadeurs maakt. En dat is je toekomst! 


Hoe Iris dat aanpakt en steeds weer omvormt naar iets positiefs?

Niet alleen serveren, ook beleving delen en eren. Van interieur, accessoires, gerechten, dranken, bloemen, toilet, terras, menukaarten, online zichtbaarheid, routing, werving... ALLES moet kloppen, opvallen en matchen.


Je moet iets hebben, je moet uitpakken en opvallen.

Wat veel Eindhovenaren niet weten....

Is dat wij bij Dutch Beer Concepts de ene prijswinnende bier na de andere brouwen. Dat is een ontwikkelproces waar je u tegen zegt! Daarnaast doen onze 2 zaken in Tilburg het ook erg goed; De Albatros en Stadsbrouwerij 013.

Van start up naar grow up...

We moeten van start up naar grow up, we moeten coöperatie worden. Dat zijn geen kleine stappen! Want hoe zorg je dat je je ziel er niet in verliest? Onze ziel moet erin blijven en we willen per definitie geen massaproductie of killie kanaries met ‘een paar zaken’ worden. 

We doen dan ook alles zelf; van administratie en marketing tot logistiek en productie. Met 4 horecalocaties en 2 brouwerijen merk je dat je niet altijd meer “op gevoel” kunt besturen. Dat het vraagt om meer strategie en organisatie. Dat zijn weer nieuwe stappen voor ons en brengt nieuwe uitdagingen. Wel leuke, want je kijkt weer op een andere manier naar je zaken en bent vooral bezig om alles nóg beter in te richten; voor het bedrijf, de gasten, de klanten maar vooral de medewerkers. Want ons team is de basis van alles. Zonder team, geen bedrijf. Onze grootste trots en de belangrijkste ambassadeurs.

Back to basic? 

Soms mag old school flyeren ook nog gewoon. Zeker als iedereen online hetzelfde uitdraagt kan die ene flyer in de tegenwoordig lege brievenbus er flink uitspringen. Dit betekent dus constant schakelen om aan te voelen welke stappen je het beste kunt zetten. De uitdaging om alles en dan ook echt alles in alle horecazaken goed te managen en op hoog niveau te presteren maakt mijn werk geweldig. Ik heb echt de tofste ‘baan’ ever en ik snap niet dat mensen met tegenzin naar hun werk kunnen gaan. Maak er wat van, ga doen wat bij je past.